The City as Performative Object

By Esther: “During a repetitive walk around the Hakford building in Amsterdam ZO I use Judith Butler’s ideas on the performativity of gender and apply them to the city space, exploring different possibilities of what I call ‘move-categories’ and ‘move-drag’. (open! Platform for Art, Culture & the Public Domain, 17 june 2017)

recensie Saskia Monshouwer

Monshouwer: De eerste performance die ik beschrijf vindt in Tetterode plaats in het kader van de M4Gastcolleges en wordt gegeven door PolakVanBekkum. Zij vormen een duo dat vanuit radicaal artistiek onderzoek projecten ontwikkelt die betrekking hebben op architectuur en openbare ruimte.

Amsterdams tramnetwerk zou werelderfgoed moeten zijn’

Door Esther: “Iedere euro die wordt uitgegeven aan een huurfiets, is een euro die niet wordt uitgegeven aan het GVB: gemiste kans. Dat is eerste de gedachte die bij mij opkwam toen ik begon te denken over manieren om het toerisme in Amsterdam ten goede te laten komen aan een leefbare stad.” (Parool, 15 jan 2017)

Column Stadsleven – De magie van langzaam lopen

Door Esther: “Vanaf het station liep ik met twee vrienden die zo moedig waren mij te vergezellen op de route af. We waren iets te laat, de groep was een minuut of veertig eerder vanaf Botanique vertrokken, maar het moest niet moeilijk zijn hen in te halen.” (Stadsleven 6 maart 2016)

ANOTHER ROAD LESS TRAVELED:

Esther Polak and Ivar van Bekkum in Conversation with Edward Shanken and Yolande Harris. (250MilesCrossing Philadelphia BLog, September 2014)

Keulen

Door Esther: ” Aanranding kent slachtoffers en daders, maar vooral een sterk isolement, een sociaal vacuüm. Waar zijn de voorbijgangers, bijstanders, toehoorders en -kijkers? Hoeveel mensen zijn er nodig om het isolement waarin seksuele agressie plaats kan vinden in stand te houden?”

Een roadmovie door de VS

Door Jan Pieter Ekker: “De mediakunstenaars Esther Polak en Ivar van Bekkum, die sinds 2010 samenwerken onder de naam PolakVanBekkum, zijn gefascineerd door gps, Google Streetview en de verbeelding van beweging in landschappen. ” (Parool 22 december 2015)

Fascinerende Schaduwen

Door Tracy Metz: “de eigenlijke hoofdpersoon is steeds het landschap, zowel de woestijn als de stad. De dieren en de planten, de schaduwen en de gps, dienen als middelen om je tot je omgeving te verhouden.” (NRC Handelsblad 17 december 2015)

#zeghet en naar buiten willen

Door Esther: “Ik moest en zou bang zijn en ik ben altijd bang geweest. Is deze angst niet ook een vorm van geweld? En wie is dan de pleger?”

Column Stadsleven

Door Esther: “Met de aanschaf van de hardloopbroek veranderde het park. Van gewone paden, waar ik overheen draafde alsof ik ergens een tram of postlichting moest halen, werd het een kalm en uitgestrekt trainingsparcours.”

Down the Rabbit Hole @ Public Art Dialogue

By Esther and Ivar: “At one point we heard the sound of car wheels on that rural road, and to our surprise we found ourselves staring straight into the lenses of a Google Streetview car. At that moment we knew we were captured. This was the beginning of our first trip into the mirrored world or rather; we fell into it as if tumbling down the rabbit hole.”

Spaces of Hope

Door Esther: “En zo zat ik de inleiding van David Harvey’s ”Spaces of Hope” te lezen, -op zonnig bankje- en nam tot mij de mogelijkheid van een dialectiek tussen the body en globalisation.”

Keerpunt

Door Esther: “Er zijn niet zo heel veel natuurwaarden nodig om een overweldigende ruimte te laten ontstaan.”

Column in Stadsleven

Door Esther en Ivar: “Een landschap, maar nu betegeld met satelliet beelden. Een terrein dat door niemand is gemaakt, dat geen kaders kent, geen schaal en ook geen auteur. De beelden, de tegels, zijn namelijk geproduceerd door onbemande ruimteschepen, satellieten.”

Taking art to a new realm

by Samantha Melamed: “There’s a half-hour track recorded inside the refrigerator at the restaurant Uzbekistan in Northeast Philadelphia, the door opening and closing on the clatter of pots, the chatter of Russian-speaking voices. There’s another of a horse from Fletcher Street Urban Riding Club clomping through North Philadelphia. The artists also track a dog’s frenetic investigation of a vacant lot, and a front-end loader moving piles of refuse around a dump in Tioga.”

Niet generaliserend versieren

Door Esther: “Denk eens na over versieren zoals je ook na zou denken over een open sollicitatie, een cold call of een advertentiecampagne. Iedereen zal het erover eens zijn dat hoe breder je doelgroep is, hoe moeilijkere het is om deze te bereiken.”

Representations of Mobility

By Mimi Sheller: “What happens when the virtual and real worlds meet? What effects do virtual representations of mobility have on reality?” (250 Miles Crossing Philadelphia Blog, 2014)

Sensorial Awareness

By Robert Blackson: “The Beagle was, in essence, my steering wheel and with it I began walking around north Philadelphia, doing as I was told from its recorded instructions. I found something Acconcian in 250 Miles Crossing Philadelphia. Like Acconci’s 1969 “Following Piece” I attributed a certain level of menace to my walk.” (250 Miles Crossing Philadelphia Blog, 2014)

PATHS OF MOVEMENT @ The Mobile Story

By Lone Koefoed Hansen: ” This is not unlike classic landscape painting, which was also made for those not actually inhabiting them; however, the visualizations in Souvenir are different because they depict movements and not vistas. “

Publication Frieze

Under the title ART, BIG DATA & YOU Frieze published a special issue (no 161) in March 2014, also featuring our 2002 project AmsterdamREALTIME.

Column Stadsleven – Het landelijke in de stad

Door Esther: “Mooi aan Amsterdam is dat dat landelijke zo nabij en zo voelbaar is. Bijvoorbeeld die geur eind februari. Dan wordt mest uitgereden in het buitengebied. Ik vind het ieder jaar weer fascinerend dat dit in de stad zo duidelijk te ruiken is – en dat het zo veel met mij doet. Het uitrijden van mest kun je moeilijk ‘natuur’ noemen, maar het geeft mij een lyrische ervaring van Het Buiten – het landelijke.”

Ook in Nederland is nog geen vrouw minister-president geweest

Door Esther: “Ook ik heb gekeken naar de afleve- ring van het tv-programma College- tour met de 16-jarige mensenrech- tenactiviste Malala Yousafzai uit Pakistan. Het viel mij op dat Malala een aantal keer specifiek werd getest op haar vrijheid als vrouw.” (NRC Handelsblad 9 nov. 2013)

WW#6 Gesubsidieerde sponsoring

Door Esther en Ivar: “Net als de wetenschap vraagt ook de kunst en het culturele veld om een kritische massa om tot zinnige reflectie te komen.” (weerwoord #6 Platform Beeldende Kunst 03/06/2013)

Kunnen data ontroeren?

Het Nationale Canta Ballet - screenshot

Door Annet Dekker: “Als een van de eerste kunstenaars dook Esther tien jaar geleden met haar project Amsterdam RealTime op GPS als medium. Tegenwoordig houdt ze zich samen met Ivar bezig met Google Earth (GE) als medium. Tijdens een gesprek met haar probeer ik achter haar fascinatie voor deze nieuwe media te komen en te horen hoe haar nieuwe samenwerkingen bevallen.” (Tubelight 06-07-12 )

Zes Weken en Zeven Plannen in Scheveningen

In september en oktober 2011 woonden Esther en Ivar zes weken in de Portable Artist In Residency (PAIR) van de PeerGrouP en deden zij onderzoek voor hun project Pelagic. Speciaal voor deze gelegenheid werd de residency verhuisd naar Scheveningen. Een verslag.

Space Inscribed, Esther Polak and Ivar van Bekkum at HICA – 2010

By Murdo Macdonald: “The more I write the less I want to describe the work in detail. That is the greatest compliment I can give it for, as is the way with good art, it engenders thought, it pushes you immediately past the detail of the work.” (Calaloque text for the exhibition Abstract View in HICA, Scotland)

Elastic Mapping

What are the consequences of GPS-tracks becoming elastic, open for flexible plotting or even radical editing?

Een podlood dat over de aarde beweegt

Door Tracy Metz: “Met gps kun je meer doen dan je locatie bepalen, bewijzen kunstenaars. Deze technologie levert een nieuwe ruimtelijke ervaring op.” (NRC-Handelsblad; 6 Maart 2009 )

Journal For Insiders

After Esther had had her first brainwave for the AmsterdamREALTIME project in 2002 , she did send this text to twenty of her friends. The text describes the initial thoughts on the relevance of digital cartography.

Journaal voor insiders

Esther heeft deze tekst in februari 2002 aan twintig vrienden verstuurd, kort nadat ze het initiële idee voor AmsterdamREALTIME had. De tekst beschrijft haar eerste gedachten over het belang van (digitale) cartografie.

Kijken naar kanker

Door Esther: De microscopie geeft inzicht in een onvoorstelbare wereld van cellen. Maar die worden niet door elk oog op de juiste wijze gezien het kijken vereist training. (De Groene Amsterdammer zaterdag 26 januari 2002)

Zij heeft van die grote tieten

Door Esther: Educatieve programma’s moeten kinderen met kunst vertrouwd maken. Elk museum gebruikt daarbij zijn eigen technieken. Maar overal valt wel iets te giechelen. (De Groene Amsterdammer zaterdag 11 augustus 2001)

De zin van verdrietverwerking

Door Esther: “Het is misschien niet nodig de dader te vergeven, maar het is op z’n minst nodig de existentie van de dader te accepteren.” (De Groene Amsterdammer woensdag 3 mei 2000)