Graaschoreografieën

Gewoonlijk, als je iets wilt tekenen, hoop je dat het stilstaat. Voor deze tekeningen zit ik zo wel een paar uur bij een wei te wachten op beweging.

Ik zie hoe de koeien of schapen van de lege ruimte steeds opnieuw een onzichtbare structuur maken. Sommige dieren lopen een tijd samen op om dan weer op te splitsen en zich bij anderen te voegen. Sommige hoeken van het land zijn (tijdelijk) populair, soms ontstaat er een kluster van liggend herkauwen, een tijdelijk dorp, waar anderen dan weer omheen lopen. Dat alles vind zijn plek op de tekening, tenzij het er buiten valt.

Af en toe komt er een mens naar mij toe, de boer, de buren van de boer, de kinderen van de boer of voorbijfietsende landschapsgenieters. We bespreken soms de magie van het tekenen, de ruimte, de tijd of de waarde van het land.

181006-01

Ze komen op van rechts en ze gaan ook rechts weer af. Eén van de schapen, -de derde van onderen op de rechterrand- houdt ervan samen te grazen, maar wisselt wel steeds van partner.

Locatie: Weggelhorns, nabij Twents Kanaal
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181006-02

Schapen komen op oost op. Vier gaan op west af -om niet meer terug te keren. De rest keert wel, en gaat op oost weer af. Alles drift ondertussen van zuid naar noord.

Locatie: Weggelhorns, nabij Twents Kanaal
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181006-03

Omdat die schapen weggelopen waren, verlegde mijn aandacht zich naar twee machines die samen een sloot aan het uitbagggeren waren. (van oost-rechts naar west-links) Als move-entities koos ik de machines zelf, en de grijp/maai mond die het afgekapte riet met zwaai in de bak van de andere machine laadde. Ivar vertelde iets over de machine theorie van Arjen Klein Herenbrink. Esther vergeleek het samenspel met dat van een stoffer en blik. Aanvankelijk waren de bewegingen ritmisch maar dat werd door de aanwezigheid van een hekje verstoord wat niet meer goed kwam.

Locatie: Wegelhorst nabij Twent kanaal
Kijkrichting: Oost boven
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181006-04

Geen commentaar, locatie of kijkrichting beschikbaar.
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181007

Wei is eerst leeg. Maar dan komt het spul zo nabij mogenlijk; nieuwschierig naar ons kijken. Om er dan snel ook weer de brui aan te geven.

locatie: Harfsensesteeg erf nr 16
Kijkrichting: West
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181010

Grazende koeien die soms in paren opereren worden doorkruist met sommige die straf doorlopen.

Kijkrichting: west boven
32 x41 cm
300 gr Canson Montval watercolor Cold press Grain Fin

181011-03

Acht Brandrode Koeien met drie kalveren. Kalveren niet getekend. Twee dames kwamen kijken. Na een snelle blik op mijn blad was hun commentaar “dat het niet meevalt” die koeien te tekenen.
Dit was de derde tekening die ik maakte. De beesten hebben de neiging langs de zuidkant van de wei te trekken.

Locatie: bij Braakheke weg 9 Harfsen Camping koeien
Kijk Richting Zuid
Zuidkant papier = hek.
oost en west = vrije ruimte
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181011-04

Acht Brandrode koeien met drie kalveren. De kalveren heb ik niet getekend. Ze stonden als groepje te rusten iets ten zuiden van de watervoorziening, toen ze gezamenlijk besloten in oostelijke richting te gaan grazen. Hier heb ik drie tekeningen gemaakt.

Locatie: Braakhekkeweg 9 Harfsen.
27.9 x 38.1 cm
300 gr Canson watercolor Cold press Grain Fin

181012

Ik had gewacht tot het roodbonte melkvee aan mijn aanwezigheid gewend was in de hoop een “fly on the wall” achtig beeld te verkrijgen, maar dit bleek ijdele hoop één voor één kwamen ze toch langs.

locatie: Langs aftakking Eefse Beek Ten Noorden van boerderij langs Boedelhof weg
Kijkend in Noordelijke richting.
32 x41 cm
300 gr Canson Montval watercolor Cold press Grain Fin

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.